Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. maj 2014

Størrelse ca som Havemyre og samme lok., men orangebrun

I min indkørsel har jeg myrer, som flittigt arbejder på at underminere mine sten. Da jeg på min sædvanlige tur med kosten var ved at feje alt sandet ned i hovedet på dem igen, opdagede jeg, at nogle af hullerne er beboet af en orangebrun myre på størrelse med den almindelige brunsorte havemyre. Den art har jeg ikke bemærket før i år.

Nu tog jeg så et par fotos af den "nye" art, i håb om, at nogen har et bud på, hvad den hedder. Oppe i højre hjørne ses lidt af den aluminiumslineal, som giver indtryk af størrelsen. Det lader til, at hoved og bagkrop har ca samme størrelse, og at bagkroppen er blank i modsætning til hovedet. De er ganske velkamouflerede. Jeg har anbragt et forstørret individ oppe til venstre.

Jeg vil være taknemmelig for kommentarer, evt. en mere el. mindre tilnærmet bestemmelse.

Hilsen, Hans



Foto: Hans Øllgaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: