Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. maj 2014

Dagens oplevelse for en naturnørd - en brombær på lossepladsen

Jeg var ude at kigge i Vestskoven i Albertslund og besluttede at slå et slag op på Risby Losseplads (Albertslunds gamle losseplads, blev overdækket og indgik i Vestskoven 1970). Der er en bestand af snoge på lodsepladsen; snogen er indvandret hertil og til Vestskoven for ikke så mange år siden, endnu er bestanden ikke særlig talrig, men dyrene ses dog nu og da.

Jeg så nu ingen snoge, men på vejen ned fra bakkens sydside faldt jeg over en tidligt blomstrende bestand af en eller anden hasselbrombær. Jeg tog belæg, cyklede hjem, og fik den bestemt efter Nordiske Brombær.

Det viste sig at være Rubus cyclomorphus Weber (Serie Sepincoli). Arten er regionalart i Sydvestsverige inklusive Skåne, Sydvestnorge og Danmark, hvor den hidtil er fundet 6-7 steder. Med andre ord noget af en sjældenhed.

Jeg sammenlignede med svenske beskrivelser og svensk billedmateriale på Nettet, og alt passede på en prik.

Desværre kan jeg ikke registrere den på FoN, da den ikke er på artslisten, og der p.t. af andre grunde ikke kan oprettes nye arter.

Så sig ikke, at der ikke kan komme noget godt ud af at opsøge en gammel losseplads. 8-)

De senest indberettede arter i Naturbasen: