Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. maj 2014

Melbærris-Dagugle

Hej,

Så er det ganske vist! Jeg kan med stor glæde konstatere, at Melbærris-Dagugle findes både på Abild Hede (hvor jeg så den i torsdags), og på Haltrup Hede, hvor jeg så 2 eksemplarer i dag. Melbærris-Dagugle er ellers kun registreret fra Nørholm Hede og Dejbjerg Hede, men nu er der altså endnu 2 steder her i det vestjyske, hvor den med 100% sikkerhed flyver. Og for lige at mane enhver evt. skepsis i jorden, er her et par (ganske vist møgdårlige) billeder fra Haltrup Hede i dag.

Som en lille ekstra bonus, fandt jeg også den lille grønne Hvidtjørn-Måler på Haltrup Hede, 2 eksemplarer, som lige havde parret. Også den findes på Abild Hede.

En rigtig go'' dag har det været :-)

En lille opfordring: Det kunne jo være skønt, om nogle af jer også begyndte at lede efter Melbærris-Dagugle og for den sags skyld Lyng-Dagugle på nogle af de andre heder, for jeg er ret sikker på, at den MÅ findes andre steder. Den er bare ikke blevet eftersøgt.

:-) Hugo



Foto: Hugo Nissen

De senest indberettede arter i Naturbasen: