Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. maj 2014

Novagrade - Canon DSLR Digiscoping Adapter

Jeg har anskaffet mig en Novagrade Novagrade - Canon DSLR Digiscoping Adapter som gør det muligt at koble et Canon SLR spejlreflekskamera på mit Lecia APO 62 teleskop og derved få en meget kraftig telelinse.

Mine første erfaringer siger mig at der kræves godt med lys, selv idag i det flotte solskin havde jeg lukketider omkring 1/80 sekund, og med 25x forstørrelse på teleskopet kræves der altså en rolig hånd med teleskop, kamera og stativ.

Endelig er det svært helt at få stillet skarpt med teleskopet når kameraet er monteret og man kun kan se det hele gennem kamerasøgeren. Måske kan den store skærm anvendes med Live-View for bedre at stille skarpt.

Når jeg lærer at meste rystelser og lys, satser hårdt på at anskaffe en fjernudløser, så er teleskop og kamera en fed måde at komme tæt på fuglene uden at forstyrre dem, en rørspurv han idag var helt ligeglad med min tilstedeværelse og jeg fik en del gode billeder af den mens den sad og sang.

Platformen er også god til fund af sjældne fugle, som kan foto-dokumenteres på afstand, f.eks. en ande/vadefugl på en mudderflade.


Foto: Thomas Elbek

De senest indberettede arter i Naturbasen: