Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. maj 2014

Hvordan genskabes blomsterpragten?

Hej

Jeg håber på et godt råd. I forbindelse med etablering af vejanlæg ved Ærøskøbing for år tilbage, blev der sået en frøblanding af vilde planter på en jordvold langs med vejen.

Allerede første år beredte denne frøblanding stor glæde blandt lokale og turister. Frøblandingen bestod af bl.a. frø fra hulkravet kodriver, dagpragtstjerne og hvid okseøje.

I gennem en del år har disse blomster som sagt skabt megen glæde, om end man nu nok kunne fornemme, at de blev færre og færre i takt med at græsser, brændenælder og brombær bredte sig. Men trods alt har der være et stabilt blomsterflor. Men i år ser det ud som om plantesamfundet er tiltet. Ganske vist kom de hulkravede som de skulle, og de bliver stadig flere, men dagpragtstjerne og hvid okseøje er stort set væk, hvilket mange begræder. Også kommunen har opdaget det, og har spurgt mig, om jeg kunne foreslå noget, til at genskabe tidligere tiders blomsterhav. Jeg tænker, at det ikke er nok at så nye frø, men hvad kan man så gøre. Jeg skal nævne, at skråningerne slås en gang i sept/okt. I de seneste to år er det afslåede materiale blevet fjerne

Mvh. Kim

De senest indberettede arter i Naturbasen: