Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. juli 2007

"Mambaen" i Kongelunden.

Jeg mødte en snog idag.

Det er ikke den største snog jeg har set, men helt klart den farligste. Den var vel 80-90 cm. Og selvom billederne ikke er ret gode, synes jeg de skal vises frem.

Somregel stikker snoge af, men denne overraskede jeg mens den lå og varmede sig i det korte græs.

Jeg spærrede vejen for den så den ikke kunne komme i skjul og regnede med, at jeg skulle tage nogle gode billeder.

Men... Snogen havde en anden mening.

Først prøvede den at stikke af, lidt skråt ind mod buskene, men jeg holdt mig imellem, og prøvede at få den til at rulle sig sammen ved at daske til den med kasketten.

Den rejste sig så op så den kunne kikke over græsset, og finde ud af hvor jeg var, og hvor stor jeg var.

Så spilede den nakken ud så hovedet blev helt trekantet og begyndte at kravle imod mig. Da den var ca 1 meter fra mig spilede den også halsen ud og blev vel dobbelt så bred.

Så HUGGEDE DEN!

UHA.

Jeg har drillet en del hugorme, men denne var noget mere aggressiv og pågående, og havde en længere aktionsradius.

Jeg hoppede tilbage, det tog den som et godt tegn og gik løs på mig igen, den var ligeglad med kasketten og gik efter kroppen.

Det gjorde den faktisk et par gange, til den fik møffet sig forbi mig og ind i krattet.

Jeg tror, at hvis jeg havde lagt mig ned, så kunne jeg have filmet mens den bed enten mig eller kameraet, men det havde jeg ikke nerver til.





Foto: Jens Stolt

De senest indberettede arter i Naturbasen: