Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. juni 2014

Fejlfarvet vikler??

Denne blev set d.18.6.2014 i min have i Malling, rastende på et blad dybt inde i en syrenbusk. Skønnet vingefang omkring 15 mm, altså ingen kæmpe. - Blitz var nødvendig, da den sad så langt inde i buskens mørke, og den er helt sikkert blevet en smule overbelyst på billedet, men selve farvenuancerne virker ellers ikke forvrængede - dyret virkede også for det blotte øje nærmest rødbrunt på bageste halvdel af vingerne.

Jeg tror, at den runde lyse plet i midten skyldes slid eller en skade, hvor skællene er gået af. Alt i alt får de mange små sølvagtige pletter mig til at tænke på Celypha lacunana (som jeg kender, og ihvertfald havde i haven sidste år) - men farverne er jo HELT forkerte til denne. Jeg har kigget i Galleriet uden at finde noget overbevisende match, men jeg indrømmer, at jeg nok kunne have været grundigere... Kan nogen hjælpe med at få sat navn på denne? På forhånd tak.

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: