Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. juni 2014

Køllesværmerlarver

!¤. juni var jeg, som så ofte før, en tur ved Søllerød Sø. På vejbanen kravlede en sommerfuglelarve med sorte pletter på lys baggrund og spredte hår, ikke en jeg umiddelbart kendte, så den kom med hjem i en lille plastæske.

En del søgen i gamle tråde fandt jeg ud af at det nok var en Køllesværmer sp.

Efter en tur i Malmmosen med Botanisk Forening, så jeg at larven havde forpuppet sig.

Ny tur til findestedet for larven 15. juni: 2 larver på hhv. Kællingetand og LancetVejbred + ca 30 pupper på græsstrå.

17.6. var jeg forbi igen og så at kommunens folk havde slået kanter langs stierne. Mindst 10 pupper slået af, de fleste uden indhold! Kan det være krager / skader som snupper pupperne ud af hylsteret? De var ikke klækket da den indre puppehud ikke lå tilbage.

20. juni 3 larver på Kællingetand og en del nye pupper. En af larverne taget med hjem. Nu kunne jeg bestemme den til Seksplettet Køllesværmer ud fra hårlængde og lyse ringformede mærker i sideliniens sorte pletter.

De senest indberettede arter i Naturbasen: