Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. juni 2014

Iris i soveværelset

Jeg var lige ved at få et hjertetilfælde, da jeg kom ind i soveværelset lige før middag. I vindueskarmen sad en stor, mørk sommerfugl med hvide bånd på vingerne. Lige straks troede jeg, det var en Poppelsommerfugl, så hjertet hoppede et par gange, før jeg fik kigget nærmere på den, og opdagede at det "bare" var en stor iris-han. Det var modlyset, der gjorde, at jeg ikke kunne se det blå metalskær på vingerne, og så var den usædvanligt stor.

Det er ganske overraskende at træffe den herhjemme, for den nærmeste skov er flere km borte, og det nærmeste kendte flyvested er Holmegård Mose, der ligger 8-10 km borte i luftlinie. Måske er den flyttet ind i vores egen lille skov - Lysholm Skov - som vores grundejerforening plantede i 2007. Det ville da være en glædelig overraskelse. Jeg må ud at kigge efter den de næste dage, for at se, om det var en enlig svale eller en del af en lokal bestand.

Man skal nok ikke tænke for meget over, at det netop var soveværelset, den havde forvildet sig ind i. Måske det er et hint om, at sengetøjet snart skal skiftes ...


Foto: Benny Steen Larsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: