Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. juli 2014

Sortstrubet bynkefugl og bynkefugl

Jeg besøgte i denne uge den nordlige del af Rømø. Her sås både sortstrubet bynkefugl og alm. bynkefugl i samme område. Desværre lykkedes det ikke at få nogle ordentlige billeder af fuglene, da de havde det med at forsvinde som dug for solen, når man nærmede sig dem. Jeg fik kun et enkelt brugbart billede af én af fuglene, og jeg er sikker på, at det i dette tilfælde var en af de sortstrubede, jeg fangede med kameraet - men for lige at udelukke al tvivl vil jeg meget gerne høre andres kommentarer til bestemmelsen. Det som taler for sortstrubet byngefugl er det generelt mørke indtryk, og manglende lys øjenbrynstribe. Jeg fik ikke nogen indtryk af de øvrige kendetegn, som adskiller de to arter. Sortstrubet bynkefugl skal have kortere håndsvingfjersprojektion end bynkefugl, og almindelig bynkefugl har desuden hvid basis på de yderste halefjer.


Foto: Flemming Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: