Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. juli 2014

Særpræget hørplante fra Hedeland

Når man har botaniseret i mere end 50 år, går der lang tid mellem man ser noget, man ikke synes man har set før, ikke engang noget lignende.

Men i dag d. 8. juli fandt jeg denne særprægede hørplante i den nordvestlige del af Hedeland på humusfattig, kalkpræget mineraljord.

Den ligner nærmest en Vild Hør, der har fået lyst til at blive tueformet og flerårig. Flere af tuerne var uomtvisteligt flere år gamle, men der sås også enkelte unge tuer med 3-5 stængler.

Det er uomtvisteligt en hør. Bladene er smalle og modsatte som hos Vild Hør. Væksten er tueformet som hos Østrigsk Hør. Blomsterne er små, hvidlige til lyseblå og med mørkere tegninger. Lidt større end hos Vild Hør, men meget mindre end hos Østrigsk Hør.

Jeg tror ikke rigtigt på, at Østrigsk Hør og Vild Hør kan krydse, men de findes begge i Hedeland, Vild Hør er ret hyppig, Østrigsk Hør vist kun på en enkelt lokalitet ca. 2 km. fra det aktuelle findested.

Der var 40-50 tuer på stedet, blottet mineraljord ved vejkant. Den voksede sammen med arter som Hjertegræs, Merian og (lidt derfra) Gul Evighedsblomst.

Jeg vil ikke afvise, at det er en udsåning. Alternativt kan det være spøjse arter hidført med grustransporter eller lastbiler/maskiner.

Jeg prøvede at nøgle efter Staces New Flora of The British Isles, men det var ikke til større hjælp. De har en Linum bienne, men den skal have modsatte blade.

Belæg haves

Hvem hjælper videre?


Foto: Poul Evald Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: