Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. juli 2014

Variation hos Kæmpe-Svingel

Ifølge Schou et al. ''Danmarks Græsser'' skal Kæmpe-Svingel have blade med tydelig midterribbe. Tegningen i bogen viser desuden en blomsterstand der starter netop over det øverste blad.

Ved kanalen mellem Lyngby sø og Furesøen vokser en græs, der på alle andre måder ligner Kæmpe-Svingel.

Bladene er dog helt flade, midterribben skiller sig ikke ud. Desuden vokser de øverste blade helt op omkring blomsterstanden.

Planterne ligner på alle andre måder Kæmpe-Svingel: De har højden, de meget brede blade, grene to og to i blomsterstanden og meget lange stakke.

Er det blot en art, hvor variationen er vanskelig at dække i en kort beskrivelse; eller er det noget andet jeg har fat i?

Jeg har desværre ikke rigtig knækket Fotografer-Græs-Koden, så jeg har ingen ordentlige billeder.

De senest indberettede arter i Naturbasen: