Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. juli 2014

Normal adfærd for Knopsvaner med unger?

Hej

Kender nogen til dette fænomen: Hvorfor knopsvaner pludselig ikke vil have noget med deres ene unge at gøre? Knopsvaneparret i Rønne havn fik, 25/05/14, 7 unger, som alle virkede sunde og friske dvs. kunne følge med når de sejlede, vokse og spise og hvad man ellers umiddelbart kunne se og sådan har det fungeret lige til i går, hvor jeg opdagede at den ene af ungerne lå for sig selv og kom ikke hen og spise brød som vanligt. Hvis den kom for tæt på jog de andre unger den væk. I dag gik jeg igen en tur på havnen for at se hvordan situationen havde udviklet sig: Den ene unge lå for sig selv og de 6 andre sejlede rundt med forældrene. Jeg prøvede at nærme mig den enlige unge men den svømmede væk. Jeg satte mig på stensætningen i nærheden af hvor svanerne plejer at raste, for hvis den kom forbi ville jeg prøve at give den lidt brød. Efter lidt tid kom den hen imod mig, men i det samme kom familien rundt om molen og så den/mig og svanehannen drønede imod os. Den lille blev så bange at den løb op af slæbestedet og op på græsset.

Kan man gøre noget for at hjælpe den? Den ser ud til at være fysisk i orden. Eller er der nogen chance for at den kan blive indlemmet flokken igen?

Mvh.

Belinda



Foto: Det ser ud som om den er hakket i nakken

De senest indberettede arter i Naturbasen: