Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. juli 2014

Hieracium holtugiense?

Dette gælder en høgeurt-bestand fundet i forgårs ved Holtug kridtbrud. Den voksede på en sydvestvendt skrænt på rent kridtunderlag, der var domineret af græsser, men vegetationen var så åben, at kridtgrunden kunne ses. Mod syd til sydvest var voksestedet delvist skygget af en meget høj kalk-kridt-klint.

Bestanden var ikke kæmpestor, så jeg hjemtog kun en enkelt gennemsnitsplante samt enkeltkurve i forskellige aldre og et repræsentativt blad for de mest veludviklede grundblade. Nogle stængler/individer bar kurve med modne frugter (1. sæsonblomstring??), men de fleste var lige sprunget ud, og der var mange flere kurvstilke på vej til senere blomstring.

Jeg bruger Jens Christian Schous Danmarks Høgeurter til bestemmelsen.

- - - -

1. De fleste planter har 2 stængelblade, - nogle få små individer dog kun et grundblad. --> Punkt 9

9. 1-2 stængelblade --> Punkt 10

10. Stængelblade tydeligt stilkede og mindre end rosetbladene. Rosetbladene ægformede-aflangt ovale med afskåret bladgrund. Rosetbladene kan ikke beskrives som lancetformede-spatelformede. --> Section Hieracium – Nøgle 4

- - - - -

Nøgle 4

1. Svøbblade med simple hår, kirtelhår og stjernehår. --> 13

13. Rosetblade med afrundet, afskåret eller i stilken afsmalnet bladgrund. --> 14

14. Kurvsvøbets simple hår med kort hvid spids. Den mørke basis udgør mindst ½ af hårets længde. --> 20

20. Randkroner uden hår. --> 22

22. Rosetblade især mod basis med grove eller skarpe tænder. Rosetbladstilke kortere eller højest af længde med bladpladen, - aldrig længere end bladpladen. --> 23

23. Svøbblade med stjernehårsrand. --> 24

24. Svøbbladenes spids med en tydelig og tæt tot uldhår. --> H. gracilidens

- - - - -

Jeg er ude af stand til at bedømme, hvor tæt jeg er kommet på en korrekt bestemmelse, men da den art, jeg er kommet frem til, er endemisk for en lokalitet i Jylland, så har jeg i hvert fald ikke ramt helt rigtigt. Flere individer ville ikke have hjulpet ved denne bestemmelse, da jeg har taget blad og kurve med fra flere forskellige individer og anvendt disse ved bestemmelsen, der for det meste er foregået med stereolup.

Jeg håber, Jens kommer forbi ved lejlighed, og fortæller, hvor jeg er gået galt i byen.

Hilsen

John



Foto: Habitusbillede

De senest indberettede arter i Naturbasen: