Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. juli 2014

Østlig Takvinge invasion i Danmark 2014

Det er første gang nogensinde der har været et så stort træk af den Østlig Takvinge, Nymphalis xanthomelas i Danmark.

Den tidligste sete Østlig Takvinge i Sverige var d. 5 juli, hvor der blev set friskklækket dyr nord for Kristianstad øst for Araslövssjön der er omkranset af store Gråpil skove. Nok den nærmeste lokalitet hvor de findes i det østlige Skåne; 56.063747, 14.140486

Det startede med nordøsten vinde omkring d. 8 juli 2014. Hvor de så småt begyndte at dukke op i Danmark hvor jeg ser en i Pinseskoven på det vestlige Amager. Hvor jeg regnede med det var en der var klækket derude? Men da jeg kun så den flyve på afstand, var den svær at vurdere.

D. 9. juli var jeg i Sverige og missede chancen for at se de næste i Pinseskoven hvor der blev set mindst 3 stk.

Og fra d. 10 til d. 12 juli eksploderer den i antal og dukker op i Malmö hvor de kan flyve langs Øresundsbroen over til Amager hvor de ses i Pinseskoven i mængder og på det sydlig Falster i mængder, det meste af Sjælland, ved sydlige Fyn i Østerskov på Thurø, og enkelte steder i Jylland som Herning, Århus, Kolding, Ørum Enge øst for Viborg, Endelave og Samsø.

Der mangler bare fund på Læsø og det nordjyske? For den er over på den anden side langs den svenske skærgård omkring Göteborg.


Foto: Pinseskoven d. 11 juli. Lars Andersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: