Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. juli 2007

Gråspurv- stort ynglefund!???

Hej!

dags dato, var jeg sammen med familien over ved nogle bekendte, dels for at besøge dem og optælle deres landsvaler og bysvaler.

Stedet, en større lokal gård her ved Ø.Bjerregrav- Randers.

Allerede på vej op af grusvejen imod gården, fik jeg et vift om at det måske blev gråspurve jeg skulle tælle... Det vrimlede med spurve op af vejen og jeg valgte at tjekke om det kun var gråspurve og skovspurve... Der var lidt grønirisk imellem, ellers kun gråspurve mindst 350 fou!

Landmandskonen- Lene, spurgte mig da også om, om jeg var klar til at tælle deres gråssere? Hun fortalte at gråspurvene havde brugt svalerederne til at overvintre i og nu havde overtaget... Så de 115 par svaler jeg talte i 2005 var er nu nede på omkring 40- 45 par, mens der var imellem 110- 117 par Gråspurve (mindst!!!)

Alle gråspurvene ynglede i primærbygningen- løsdriftstald, med kvæg. Under loftet/taget er der opsat et fiskenet lignede stormasket net. Her havde fuglene hentet halm op under- og yngleder heri... (se foto)

Jeg fotograferede lidt og granskede min hukommelse- det er ski da mange er det ikke? hurtigt hjem og tjekke Dofbasen... Det var vildt, der er ingen tidligere indtastede ynglepar over 100! I 2005 er der iflg. DOF Fugle i århus amt 2005 kun indrappoteret 7 ynglepar....

Så 110- 117 er ski da voldsomt...

Og jeg havde ikke engang, fået en gammel dansk ;-)

vh/Benny

PS: beklager ringe fotokvalitet.


Foto: Benny Kristensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: