Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. juli 2014

lol

Hejsa :-).

Jeg ved ikke om jeg var den eneste der lagde mærke til det, men myrerne sværmede i mandags - hvilket betød at jeg selvfølgelig måtte ud og fange nogle ny-befrugtede dronninger :-).

Jeg tog en del med hjem og puttede dem i test-tuber, og jeg gav de fleste nogle æg, larver eller pupper til at starte deres nye koloni op på :-).

Jeg har nemlig fundet ud af at de fleste dronninge myrer er glade for at "låne" nye arbejdere og dermed få en hjælpende hånd til deres nye opstart af en tue :-).

De eneste jeg ikke kan få til det er mine herkules dronninger, de har det med at passe deres æg til de er larver, lade larverne dø og så starte forfra.. Håber ikke at dette er tilfældet for alle Componutus arter, da mine nye Sukker Myrer allerede nu efter 2 dage har lagt en bunke æg hver :-).

Nå, beklager det lille sidespring..

Som sagt, så fandt jeg et par forskellige arter og der er lige et par stykker jeg ikke helt ved hvad er... Så det er det mit indlæg kommer til at handle om, og så håber jeg at i kan hjælpe mig lidt :-).

Dem her, vil jeg mene, er Lasius Umbratus:

i1217.photobucket.com...Umbratus2.jpg

De ligner nemlig rigtig meget denne her, med den rødbrune farve, samme bygning og det hele stemmer simpelthen overens :-):

m0.i.pbase.com...129108240.4Lp5jlT2.IMG_3741.JPG

Jeg fandt også disse her: De ligner umbratus´´ dronningerne på en prik, blot til forskel at de er helt sorte:

i1217.photobucket.com...Fuliginosus.jpg

i1217.photobucket.com...Fuliginosus2.jpg

Jeg kommer selv til at tænke på at det kan være Fuliginosus, men jeg er SLET ikke sikker - jeg forestillede mig altid Orange Myrerens dronning som en lidt mere spinkel bygget dronning, og synes at Umbratus´´en selvfølgelig er spinkel, men alligevel ret robust bygget.

Jeg har her et billede hvor man kan se farveforskellen: Dog ikke tydeligt, da jeg ikke har fundet spejlrefleks kameraet frem endnu, men jeg synes godt man kan se farveforskellen alligevel...

i1217.photobucket.com...UmbratusvsFuliginosus.jpg

Desuden fandt jeg denne her:

antshop.ru...Formica_cunicularia_queen_and_workers.jpg

Men jeg ved ikke hvad den hedder på dansk, for når jeg googler "Formica Cunicularia" så kommer der 100 forskellige myrer arter frem, men det er præcist den på billedet her :-).

Jeg håber at nogle kan hjælpe mig lidt..

Mvh. Frederik


De senest indberettede arter i Naturbasen: