Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. juli 2014

Xanthogramma dives i Danmark?

Som følge af en diskussion om pålideligheden af de kendetegn oftest brugt her på siden til at skelne mellem Xanthogramma pedissequum og stackelbergi faldt jeg over en artikel i ENTOMO HELVETICA 3/2010 af Speight & Sommaggio. Artiklen omhandler tilføjelsen af de to nye arter X. dives og X. stackelbergi til den svejtsiske checkliste, bekræftelse af X. dives som en selvstændig art med udpegelse af en lektotype, og ikke mindst gives der en foreløbig nøgle til europæiske arter af Xanthogramma.

I henhold til artiklen adskilles X. dives fra de andre to arter i pedissequum gruppen (som man vel må kalde det) ved at have mørkere (infuscated) vingespiders på forvingerne - og her menes ikke den sorte plet under vingemærket, men den yderste del af celle r1 og r3. Stackelbergi og pedissequum har begge klare vingespidser. Kendetegnet kan dog ikke stå alene, da dives hanner kan have næsten klare vingespidser. Andre kendetegn, der burde være forholdsvis lette at bruge på fotos er formen på pletterne på 2. bagkropsled hos hanner og bredden af ansigtsstriben hos hunner. Nøglen angiver flere forskelle, men dem vil jeg ikke komme ind på her, da det så bliver en meget lang post. Jeg ser hellere at folk selv læser artiklen og får det hele med.

Artiklen hævder, at X. dives er en sydeuropæisk art, men efter en løs gennemgang af Ornamentsvirrefluer i Galleriet synes jeg det er tydeligt, at arten findes i Danmark. Der er faktisk en hel del fluer med det nævnte karaktertræk. Jeg vil derfor opfordre til, at vi får arten tilføjet til artslisten, og at de allerede registrerede observationer gennemgås for at udskille de dives, der allerede måtte være indtastet som enten pedissequum eller stackelbergi eller Xanthogramma sp. for den sags skyld.

Jeg er godt klar over, at jeg som amatør måske kommer til at træde nogle professionelle over tæerne med det her. Så hvis der er nogen, der kan angive en fornuftig grund til at vi (endnu) ikke skal give os til at skelne mellem dives og stackelbergi herhjemme, har jeg selvfølgelig ikke tænkt mig at være stædig med ideen.

Jeg vil opfordre alle interesserede, og især de der kvalitetssikrer og artsbestemmer svirrefluer, til at læse den pågældende artikel og tage stilling til, om praksis vedrørende artsbestemmelse af Xanthogramma bør ændres. Jeg har sat en tilsvarende tråd op i det lukkede forum for kvalitetsudvalget.

Det omtalte nummer af ENTOMO HELVETICA kan hentes på siden her - det er nr. 14 på listen www.entomohelvetica.ch/index.php

Tråden med den i starten nævnte diskussion er her www.fugleognatur.dk...show_message

VH Line


De senest indberettede arter i Naturbasen: