Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. juli 2014

Snudebille - Sitona puncticollis?

D.20.7.2014 fandt jeg denne snudebille i min have i Malling, vandrende rundt på et lupinblad. Jeg vil anslå dens kropslængde til at have været omkring 5 mm (men så heller ikke mere, tror jeg) - m.a.o., den virkede "stor", når man som jeg fornylig har kigget på nogle af de ganske små snudebiller i kun-et-par-millimeter-størrelsen.

Jeg er klar over, at det må være en Sitona, og jeg fandt en tråd, som jeg var lige ved at tro, kunne afgøre sagen for mig www.fugleognatur.dk...show_message I givet fald skulle det være Stor Bladrandbille, Sitona puncticollis.

Men i tråden nævnes en enkelt forvekslingsmulighed, S. flavescens. Denne findes ikke på F&N, og jeg har indtil videre kun fundet et enkelt ret intetsigende foto af den på Nettet, så for mig spøger den nu i kulissen på ubehagelig vis. Mon det er umuligt for en mere kyndig at afgøre sagen, hvis jeg nu viser nogle af mine billeder af dyret? Jeg sender 3 ialt.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: