Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. juli 2014

LARVE-tur til Loll-Fals-Møn? / Melby

Jeg har ferie midt i august og overvejer en cykeltur nogle dage rundt, 1 eller 2 steder laaaangt væk fra mine sædvanlige habitater (Grenå).

Jeg har det indtryk her fra siden, at det bør være Falster-Møn - og måske Melby overdrev osv. Måske et par dage hvert sted.

Jeg har desværre kun kortere tid af flere årsager: En ret kort ferie - samt Glutenallergi og "Fodmap" som gør, at jeg må medbringe en stor del mad, selv. Det begrænser turen en hel del - så alt i alt bliver det et "Hurtigt ryk-ind - hurtigt ud", hvilket ikke matcher særlig godt med at gå på opdagelse i naturen.

Da jeg selvfølgelig gerne vil møde nogle spændende arter (hvem vil ikke gerne det ;-) ) - har jeg dermed ikke god tid til at afsøge områder gennem længere tid, for at finde de bedste steder.

Jeg vil derfor bede nogle af de erfarne om at komme med et par gode råd til FÅ udvalgte habitater, som har en vis mulighed for lidt "succes" (jeg har brug for succes - hvem har ikke det ;-) )

Gerne med tydelige koordinater eller stednavn, så jeg ved ret præcist, hvor I mener.

Jeg overvejer som sagt Falster eller Møn - og Melby, men er modtagelig for RIGTIG gode argumenter for andre steder/områder i stedet, som jeg måske har "overset". Selv aner jeg intet. Har aldrig været nogen af stederne.

Jeg tager toget - og så videre rundt på cykel i nærområdet, max 10-20 km.

Det er som sagt Larver, jeg primært går efter - og medio August - og igen: Det er primært for at møde arter, jeg ikke i forvejen kender "hjemmefra".

Altså gerne nogle SIKRE specialiteter ;-)

Alle kommentarer vil blive modtaget med Tak! :-)

Jeg kan desværre ikke love, at jeg kommer af sted. Sidste år fik jeg hold i ryggen, da jeg ville til Melby (skøn ferie!) :-D :-D

mvh Kjeld


Foto: Kjeld Brem

De senest indberettede arter i Naturbasen: