Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. juli 2014

Skærpede krav til godkendelse af Skinnende Støvpude

Jeg er fornylig blevet belært om at sene forekomster af Skinnende Støvpude ikke bør accepteres. Skinnende Støvpude er principielt en forårsart, og senere forekomster kan tilhøre to andre arter i slægten, nemlig Reticularia jurana og R. intermedia, hvor mikroskopi er nødvendigt for at skille dem fra Skinnende Støvpude, og fra hinanden. Jeg har sat nogle enkelte rapporteringer til kval. og lavet de nødvendige ændringer i felthåndbogen.

Hvis I på nogen måde kan, så bør I også have mikroskoperet juli og augustfund (jeg har kun indstillet septemberfund til afvisning).

For nylig var der en tråd fra 15. juli, som blev ombestemt ved mikroskopi til Reticularia jurana (der ikke har noget dansk navn).

Interesserete kan se en artsoversigt og bestemmelsesnøgle til slægten i - se linket HER

Husk det fremover! - beklager over for dem det har været nødvendigt at trække i kvalitstsmøllen!

Torbjørn


De senest indberettede arter i Naturbasen: