Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. august 2014

uventet møde med vores første svalehale

Min 6 årige datter går meget op i forskellige insekter og i over 1 år har hendes størst drøm været at møde en svalehale sommerfugl. Jeg har forklaret at det er yderst sjældent i Danmark og yderligere har jeg forklaret at man skal ned i Tyskland for møde dem mere regelmnæssigt.

Da vi så besluttede os for at køre til Kroatien i denne sommerferie og vi forklarede at turen gik igennem Tyskland, var der jo meget store julelys i øjnene på hende, men selvfølgelig måtte vi skuffe hende med at vi ikke ville finde den på turen, da vi jo kun skulle køre motorvej stort set hele vejen.

Efter et par dage i Kroatien tog vi på en vandretur i nogle småbjerge, for at kigge på græshopper. Vi havde ikke rigtig kigget efter sommerfugle endnu på turen her, men pludselig kom en stor sort/gul sommerfugl flyvende. Vi blev alle meget overraskede, men jeg formåede dog at handle rimelig hurtigt og indfangede den med datterens medbragt sommerfuglenet. Og til alles endnu større overraskelse var det så en svalehale vi havde fanget.

Se det var uventet, da jeg ikke havde forestillet mig nogensinde at støde på sådan en på et bjerg i Kroatien.

Resten af ferien var vi tilbage på lokationen et par gange, men vi fandt ikke flere svalehaler af den almindelige slags.

Der var dog masser af andre sommerfugle. På stranden og nær stranden var der i øvrigt masser af sydeuropæiske svalehaler, som også bragt lidt glæde med sig :-)

Ville bare lige dele vores historie

Vh

Allan


Foto: Allan Bonke Pedersen (Iphone kamera)

De senest indberettede arter i Naturbasen: