Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. august 2014

Er Anarta trifolii SÅ lille?

Denne natsommerfugl slap ind gennem åbent vindue i Malling i nat d.3.8.2014, og jeg synes, der er noget meget ugleagtigt ved den, selvom den efter mine fuldkommen-dilettant-begreber burde være ALT for lille til at være en ugle overhovedet. (Jeg er dog godt klar over, at det ikke er størrelsen, der definerer en ugle.)

Det var ikke muligt for mig direkte at lægge et måleredskab ved siden af dyret uden at genere det. Men jeg gjorde det næstbedste, synes jeg selv: stod og nær-betragtede dyret (der desværre sad lidt højt) med et måleredskab i hånden, og lod så skiftevis blikket falde på dyret og centimetermålet. Mit bedste bud på dyrets kropslængde er herefter ~11-12 mm. M.a.o., groft afrundet, et skønnet vingefang på mellem 20 og 25 mm.

Nu har jeg forstået udfra andre aktuelle tråde her på F&N, at en "lille" ugle ved navn Anarta trifolii/Bedeugle skulle være "allestedsnærværende" i øjeblikket, så den har jeg kigget på i Galleriet, og jeg tror, det er den. Men da jeg checkede det tyske Lepiforum-bestemmelsessite, havde det eneste viste eksemplar af Anarta trifolii i "diagnose"-afsnittet et målt vingefang på 38 mm.

Jeg er godt klar over, at sommerfugle varierer individuelt i størrelse. Men alligevel! Jeg tror tilstrækkelig meget på mit eget øjemål m.v. til at fastholde, at et vingefang på mere end 25 mm havde mit dyr altså under ingen omstændigheder. Og det synes jeg, giver en grumme stor forskel op til tyskernes eksempel med de 38 mm.

Er mit dyr overhovedet A. trifolii? Hvis ja, er "min" størrelse så også OK? Lige nu er jeg snotforvirret... ;-)

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: