Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. august 2014

En underlig bleg og afpillet plante

Planten vist på medfølgende fotos fandt min kone og jeg forleden i vor have. Den stod ensom under en gruppe alunrod (Heuchera), men har ingen lighed med disse. Jeg vil tro, at det er en enårig urt, for den havde kun en svagt udviklet trævlerod og var ganske let at trække op. Voksested: alm. havejord, lysåbent. Den enlige, ugrenede stængel er ca. 20 cm høj, trind, massiv og med glat overflade. Farve: bleg, rødlig anløben. Ingen stængelblade (men der har måske været?). Ingen roset. Blomster i åben forgrenet stand. Blomsten er bleggul, 5-10 mm lang, siddende på en stilk af tilsvarende længde. Den er 1-symmetrisk opbygget. Nederst to relativt store, modsat stillede nærmest bredt trekantede forblade. Oven over disse 2 mindre, ligeledes modsat stillede, skævt elliptiske blosterblade omsluttende et lyst grønt frugtanlæg. På toppen af dette 6 (2x3) støvfang. Støvbladene sidder ved frugtanlæggets basis (undersædig). Jeg tror, at der er 3. Ved siden af "blomsten", men uafhængigt af denne sidder en ca. 5 mm lang "antenne". Denne har midt på en lille krave. Under kraven er antennen beklædt med korte udstående hår.

Ved første øjekast tænkte jeg, at den lignede en art Boghvede (Fagopyrum); men det kan der næppe være tale om, da blomsten ikke er radiærsymmetrisk.

Hvem har svaret på denne ejendommelighed?

Venligst

Troels Kornfelt



Foto: Troels Kornfelt

De senest indberettede arter i Naturbasen: