Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. august 2014

Regnvejr ... og hvá så ?

Når nu ikke vejret er til at komme i felten med kameraet, må man jo finde på noget. Her en Triodina sylvina, som jeg fiskede op af min fælde her til formiddag.

Jeg eksperimenterer løbende med baggrunde, lysfordeling, udsnit, vinkler osv. Her er der benyttet to baggrunde, en grålig og en grønlig. Sylvinaen sidder på en dueurt, hvor jeg fjernede generende blade og i øvrigt brugte en stump mere mellem denne og den kunstige baggrund. Lysopstillingen er vist temmelig klassisk med to fotolamper. Til højre en ureguleret og til venstre èn med et A4 ark hængt foran. Sidstnævnte giver et lys der er ca. 2 blænder svagere end det fra højre. Så den samlede belysning bliver a la en solskinsdag i felten med tilbagekastning af lys fra omgivelserne. Den kunstige baggrund er ikke længere væk end at den får lys fra lamperne som nogenlunde svarer til det den ville få i felten. Baggrunden er i øvrigt ikke mere kunstig end at den er optaget i naturen (med fokus uskarp, men her skal der eksperimenteres mere) og printet på en farveprinter.

WB er sat til auto, ISO til 100, blænden til 16. Det giver så en eksponeringstid på ca. 1/3 sek. Jeg bruger trådløs udløser og "mirror up", så rystelser minimeres.

Ahhhhhhh, så gik der en lille time med det ;-)

Paul



Foto: Paul René Orlien

De senest indberettede arter i Naturbasen: