Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. august 2014

Apion vorax, han?

Efter dagens regnvejr var jeg lige inden mørkets frembrud på en lille tur til den nærliggende skov. Her gik jeg og bankede på lidt ahorn, bøg, bævreasp og pil. Efter at have banket på sidstnævnte røg denne i baljen! Jeg var mildt sagt overrasket. Det er en helt anden lokalitet end den hvor jeg fandt Apion vorax i juni ( www.fugleognatur.dk...show_message ). Denne lokalitet ligger 1 km fra den tidligere og ligger lige ud til en majsmark og der er ikke vikke i nærheden. Den eneste forklaring må være er at den er fløjet dertil.

Desuden må det være en han, eftersom snuden virker noget kortere end den jeg fandt i juni og følehornenes farve er også anderledes.

Nu er spørgsmålet så, om den stammer fra den allerede kendte lokalitet 1 km derfra eller om den stammer fra en nærmere lokalitet.

Mvh. Mathias


Foto: Mathias Holm

De senest indberettede arter i Naturbasen: