Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. august 2014

Hvad mon det er for en fugl?

I dag opholdt jeg mig i en juletræskultur i Ryomgård på Djursland, da jeg skræmte en fugl op, som jeg aldrig har set før. Kulturen har mark og skov til andre sider.

Fuglen var på spurvestørrelse (måske godt og vel)var (gul?)grøn på brystet måske med sort langsgående stribe i midten, måske mørkere hoved og en meget karakteristisk vel 15 cm sort hale (i hvertfald set nede fra). Halen var meget karakteristisk under flugten. På oversiden var den vel grålig.

Det blæste ret meget,men den fløj meget hurtigt i med- og modvind med flugt lidt som en svale lidt som en falk og havde lidt af samme vingesilhuet + den lange hale. Den virkede som en særdeles god flyver. Den slog både hurtigt med vingerne og den svævede.

Den "kvidrede" lidt og usammenhængende under flugten. Det kan være fordi den blev skræmt.Umiddelbart tænkte jeg "kanariefugl", som var sluppet fri.

De senest indberettede arter i Naturbasen: