Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. august 2014

Hvad er Græsk Løn - i Danmark?

Foranlediget af en spørgetråd fra Jan Pedersen: www.fugleognatur.dk...show_message

Så gav jeg ham et længere svar, der måske fortjener osse at have sin egen tråd.

Dette svar er hermed gentaget:



Men vi har et problem i Danmark med masser af mellemformer til en nær slægtning som plantes - og krydser med Ahorn. Mellemformerne findes ofte selvsåede - og de er næppe sterile! Så de laver formentlig alle mulige slags tilbagekrydsninger, som ikke er til at kende.

Jeg kalder den nære slægtning for Græsk Løn: - se linket HER

... Og denne er oprettet på Fugle&Natur. Men det meste af det, jeg har fotograferet - er mellemformer imellem dén - og Ahorn.

Det meste "Græsk Løn" man planter i Danmark er heller ikke den vilde art fra Sydøsteuropa. Men en havesort. Som kan se således ud:

Vedhæftet et friskt billede af en plantet form af arten fra i dag!

hilsen fra Henry

PS: Jeg kan ikke sætte nogen artsgrænse imellem Græsk Løn - og Ahorn. Jeg udfordrer hermed enhver - til at løse problemet med arten Græsk Løn i Danmark. For min holdning er blevet optaget på Fugle&Natur (samt i AFD) - uden nogen referee!



Foto: Tornemosehus på Skiften den 23. aug 2014

De senest indberettede arter i Naturbasen: