Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. august 2014

Kan Blommeviklerens larve overleve kompostbunken?

Hej

Et lidt atypisk spørgsmål i dette forum?

Man får ofte det råd at bortskaffe ormstukket frugt fra haven via dagrenovationen, så larverne ikke udvikles og giver nye problemer for haveejeren det efterfølgende år.

Jeg mener, at en sådan adfærd er ekstrem u-økologisk og et helt unødvendigt spild. Jeg har altid smidt al dårlig frugt på kompostbunken (ikke varmekompostering) og mener ikke, at jeg har specielt meget sygdom i mine frugttræer og bærbuske.

Min kompostcyklus forløber over et år, hvor der høstes kompost i foråret og en ny bunke startes. Når jeg høster komposten vælter det frem med løbebiller, skolopendere, tusindben og en masse dyr, som jeg desværre ikke aner hvad er. Bunken er 1,25 meter høj og kubisk.

Umiddelbart tror jeg ikke, at en larve af blommevikleren har mange chancer i sådan en Jurassic Park ;-D

Hvad mener I eksperter?

De senest indberettede arter i Naturbasen: