Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. august 2014

Om isfugle i Marselsiborg Skovene

Hej.

Jeg observerede torsdag den 21. august, hvad jeg mener er en juvenil isfugl ved et lille vandhul i den nordlige ende af Marselisborgskovene her ved Aarhus. Jeg er ikke fuglekyndig, så jeg vil meget gerne høre om andres oplevelser fra området?

Det er ikke fordi jeg er usikker på min obs, for efter jeg har læst hvad jeg nu kan komme i nærheden af, kan jeg ikke få øje på andre muligheder. Jeg er her mere for at dele obs''en og høre om nogle har nogle data på ynglende isfugle i Marselisborgskovene? Da arten er en Bilag I art som ynglefugl, mener jeg at min obs er interessant, for jeg har ikke set isfugl listet som en Bilag I art for Marslisborgskovene hidtil?

Marselisborgskovene må være aldeles ideel for arten som ynglefugl, skulle jeg mene: Der er talrige vandløb og små-søer og om vinteren ved overfrysninger, er der kysten, hvor der kan søges føde, samtid med et godt skjul fra skoven som vokser helt ned til vandet. herudover er skoven fyldt med skrænter, ofte mere eller mindre utilgængelige, som en isfugle vist må elske som rede-grundlag.

Jeg så den ved den lille skovsø mellem Frederikshøj Kro og Varna Palæet. Varnabækken med dens mange mølledamme er lige i nærheden og der er fyldt med skrænter, som er lige til at grave i. Hvis jeg var en isfugl, ville jeg slå mig ned her.

Håber at høre lidt tilbagemeldinger.

www.fugleognatur.dk/artintro...

De senest indberettede arter i Naturbasen: