Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. september 2014

Apion radiolus?

Denne er set i min have i Malling d.6.9.2014. På blad af Gulbroget Kornel, hvor jeg netop havde fundet flere Hvidkløversnudebiller; derfor kan jeg mht. størrelsen med sikkerhed sige, at denne var en lille smule større end Hvidkløverne. Men også kun en smule (3 mm lang uden snuden? Det er bare et bud).

Når jeg overhovedet er i stand til at foreslå Apion radiolus, skyldes det ikke snudebillekyndighed, men kun, at jeg på samme busk, for næsten nøjagtigt et år siden, havde et møde med et tilsyneladende ganske tilsvarende dyr, som her i Forum blev bestemt til at være A. radiolus www.fugleognatur.dk...show_message Og erfaringen har lært mig, at insekter i høj grad følger en cyklus, således at "samme tid, samme sted" forbavsende ofte gentager sig år efter år. Desværre fik jeg ikke i tråden sidste år angivet nogen kendetegn for A. radiolus, som jeg kunne bruge i senere forsøg på artsbestemmelse selv, så - er dette mon dén, og hvis ikke, kan dyret her så identificeres?

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: