Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. september 2014

Fra liv til død på en enkelt eftermiddag

Det pragtfulde vejr (ihvertfald i København) blev for mit vedkommende brugt til en tur til Vestamager, og det blev en stor oplevelse, ikke mindst fordi et par rovterner var så venlige at lave opvisning lige foran et af fugletårnene, hvor de fløj rundt og skreg hæst af hinanden, dykkede efter fisk og bød sig til på alle måder. En af dem kom så tæt på, at man kunne tage billeder af den med et lille lommekamera (der sad et makroobjektiv på det andet kamera), og det var jo ikke så dårligt.

På hjemvejen fik jeg imidlertid demonstreret den anden og mere barske side af naturen. På det store græsområde overfor SAS-hotellet, lige ved siden af Serum-instituttet, så jeg to gråkrager og fem skader, der var samlet om et eller andetm, der lå i græsset. Jeg kunne se det bevægede sig, men kunne ikke se hvad det var - det eneste man kunne høre var en høj skrigen hver gang kragerne hakkede til, og noget der lignede et ben, der viftede op i luften ind i mellem. Mosegris? Pindsvin? Rotte? Kattekilling? Jeg var lidt i syv sind med hvad jeg skulle gøre, men så blev fuglene skræmt væk af en hund, og jeg opdagede, at de havde været i færd med at aflive en meget ung hare - og det var immmervæk lidt af en overraskelse midt i en af de mest bebyggede dele på Amager.

Jeg skal spare jer for et billede af haren, for den var ilde tilredt, men her er billedet af rovternen taget med det lille lommekamera - som sagt var den tæt på.

Lars Thomas


Foto: Lars Thomas

De senest indberettede arter i Naturbasen: