Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. august 2007

Bleg mælkehat med forkert farve

Da jeg så disse svampe i græsset på Vestre Kirkegård i Århus tænkte jeg først på Alm. Netbladhat. Men da jeg vendte dem om kunne jeg godt se, at det var mælkehatte.

Den let skinnede, klæbrige hat, den skarpe smag og det, at der stod en stor gammel bøg og nogle yngre lindetræer (og en høj bøgehæk) i nærheden, kan næsten kun give Bleg Mælkehat. Jeg synes bare aldrig jeg har set den så "solbrændt".

Findes der andre muligheder?

Hvis jeg skulle tage efter farven, ligner den i udpræget grad billedet af Teglfarvet mælkehat - L. hysginus i Mælkehatte bogen (Nordeuropas Svampe - Bind 2 - side 81). Men den skulle vokse under gran og have en aromatisk lugt.

Der kan muligvis have være en gran omme bag den høje bøgehæk. Mht. til lugten tækte jeg ikke på da jeg tog den; og efter at have ligget en halv dag i en plastbox, kan det være svært at bedømme.


Foto: Flemming Larsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: