Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. september 2014

Rødåret Hedelibel

Jeg vil gerne have nogle kommentarer til mit billede fra i går af Rødåret Hedelibel i parring.

De røde (orange?) årer i vingerne er tydelige hos begge køn - især i forreste del af vingerne, som litteraturen også siger. Men er dette træk alene nok til at bestemme arten med sikkerhed?

Hunnens øjne er også tofarvede, mens det ses mindre tydeligt hos hannen, men den nederste del af øjet er ikke blåt, men gråt. Jeg ville gerne have haft blå øjne:)

I øvrigt er de blå øjne også svære at se hos flere af de danske hanner i galleriet, så måske kunne det tænkes, at dette træk ikke er så udpræget i den nordlige del af udbredelsesområdet?

Endvidere har hunnen en hvid plet i de to grå striber på siden af thorax. (Dette er omtalt hos Dijksta og Lewington).

Men hunnen ligner i øvrigt meget en hun af Stor Hedelibel (S. striolatum).

Hannens sekundære kønsorganer kan desværre ikke ses.

Ud over vingerne peger lokalitet og opførsel dog også entydigt på Rødåret: Et kystnært større fladvandet vandområde med ringe bredvegetation - ligesom æglægning skete ude på åbent vand - ret langt fra bredden.

Det er i øvrigt vist kun tredje gang, at yngel er konstateret i Danmark, og arten har svært ved at klare de danske vintre.



Foto: Jørn Skeldahl

De senest indberettede arter i Naturbasen: