Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. september 2014

Larmende nattefugl

Vi har i de seneste måneder været holdt vågen flere nætter af en/flere meget larmende/støjende fugle.

Vi bor på Fyn op til en forholdsvis nyplantet skov (13 år), og der er selvfølgelig mange dyrelyde døgnet rundt.

Det er en meget høj og gennemtrængende lyd - nærmest skrig.

Først var jeg ikke sikker på, at det overhovedet var en fugl, men i nat, da jeg alligevel ikke kunne sove for larmen, stod jeg i havedøren og så på et meget stort træ i haven, hvorfra, det lød som om, lyden kom.

Pludselig fløj en ret stor fugl fra en gren til en anden, men i mørket kunne jeg ikke se fuglen ordentligt, kun omridset svagt.

Den udstedte 2 kald/skrig - blev stille - og der kom så svar fra en tilsvarende fugl længere væk. Hvor langt væk er ikke til at sige, men det var ikke lige ved siden af. De "snakkede" sammen længe.

Hvad kan det være?

Kan det være en ugle? Størrelsen passer meget godt, men det var ikke en "uhuu lyd"?

De senest indberettede arter i Naturbasen: