Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. september 2014

Gode biotoper/lokaliteter ved Greve i september

Kære forum,

Efter at have læst "Fluefældetrilogien" har jeg besluttet mig for at blive klogere på insekter. Jeg interesserer mig for biller, især løbebiller, og så er jeg fascineret af svirrefluer (også før Fluefælden) og våbenfluer.

Jeg er således ny i feltet og vil gerne nå at se dyr i naturen, inden den lukker for vinteren. Jeg har et par fridage man-ons i næste uge og vil høre, hvad man skal kigge efter.

Jeg har tænkt mig at øve mig i at fotografere levende dyr i deres eget miljø (og så se dyrene ikke mindst).

Jeg tænkte først på at spørge efter nogle hotspots, men så ville jeg jo bare spamme forummet med spørgsmål om identitet på arter, I forventer fra steder, I kender.

Jeg bor i Greve ved stranden. måske er det sjovere, hvis jeg ser på mit eget område, hvis man kan finde dyr nu (jeg har ikke haft mange svirrefluer i haven denne sommer). Der er forskellige muligheder:

Over for mig ligger rådhuset omkranset af en egebeplantning fra ca 1980. Her yngler der en koloni råger, og der plejer at vokse skovhullæbe i lysningerne. Noget af området blev for to år siden indrettet til regnvandsbassin med rød-el og lignende i bunden (klimatilpasninger!).

I nærheden er der et grønt område (Rævebakken for de lokale)fra halvfjerdserne med græs samt "skovområder" med bøg, popler, fyr (østrigsk?), rød-el, slåen, hvidtjørn og et vådområde med rør, dueurt, nælder, mjødurt (rørsangere og gøge om sommeren). Der plejer at yngle nattergale og andre sangere.

Og så er der stranden, hvor der er bøgebevoksning, lidt egetræer, birk og andet samt en del strandeng med gul snerre, nikkende kobjælde, alm pimpinelle, blåhat, strandstar osv. Og så rynket rose og havtorn selvfølgelig.

Kan jeg forvente at finde noget (interessant), og hvor skal jeg kaste min indsats?

På den anden side: Et tip om et must see område i nærheden er også velkommen.

På forhånd tak!

Lars


De senest indberettede arter i Naturbasen: