Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. september 2014

Hvilken pilebladbille (Phratora)?

To af disse biller blev set på pileblade d.13.9.2014 i Virksund. De var efter mit bedste skøn 4 mm lange. For et lille års tid siden så jeg nogle ganske lignende i samme område og havde en tråd om dem her i Forum www.fugleognatur.dk...show_message, hvor svaret blev, at det var Phratora og lignede P. laticollis, men billederne var ikke skarpe nok til, at det kunne blive til mere end Phratora sp.

Nu prøver jeg så igen med to billeder, som måske er LIDT skarpere. Jeg har i mellemtiden læst, at bestemmelseskaraktererne for P. laticollis er, dels: yderste antenneled tydeligt længere end bredt (det vil jeg da mene, gælder her?), og dels "brudte punkter midt på dækvingerne"

www.fugleognatur.dk/gallery... Desværre forstår jeg simpelthen ikke, hvad der menes med det sidste, når jeg sammenligner med det billede, det danner tekst til. Så jeg kan ikke komme videre...

Som nævnt, der kommer 2 billeder ialt.

(fortsættes)



Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: