Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. august 2007

Hvilken sortskællet hatsvamp?

Disse svampe blev fundet ved Gendarmstien i Sønderskoven, Als, 05-08-2007 få meter fra rødgranskov, under et smalt bælte med bøge ud mod kystklinterne. Her stod de i en lille flok på 6 stykker. Hatbredder fra 3-7 cm. Overflade med sorte skæl/tråde. Skæl let opadbøjede. Ingen nævneværdig duft. Umiddelbart ingen farveændringer i og på stokken ved påvirkning.

Der er lidt Sortskællet Ridderhat over den, synes jeg. Det er nok en efterårssvamp, men det er jo sådan set heller ikke helt ved siden af, hvordan vejret har artet sig den senere tid. Jeg så også en hel del Kugleknoldet Fluesvamp, som måske også bør vente lidt...

Men - jeg er lidt på bar bund. Kender ikke Sortskællet Ridderhat og måske har I nogle helt andre bud på arten; dem vil jeg glæde mig til at høre. :-)

Såh.. Hvad mener I om den?

KH Henning


Foto: Henning Christiansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: