Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. september 2014

Svampe og allergi

Hej

Som ansat i en institution vil vi gerne lave noget med fyr svampe. Vi har derfor fundet nogle, som vi vil lave forskellige ting af, blandt andet nogle hylder. En kollega fortæller at hun har fået at vide, at de ikke må tørres/være indendørs, da de vil sprede sporer og at det kan skabe allergiske reaktioner? Jeg er interesseret i at vide om dette er rigtigt og om nogen kan hjælpe med et svar eller steder hvor jeg kan læse mere om svampe og allergi. Jeg har søgt, men får kun noget om skimmelsvampe og de sider, hvor jeg har fundet noget om at lave noget med svampen, er der ikke nævnt noget om allergier eller om at være opmærksom på det problem. Er der nogen der ved noget om dette og evt om svampen stopper med at sprede sporer når den er plukket?

Håber i kan hjælpe

Mvh

Per

De senest indberettede arter i Naturbasen: