Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. september 2014

Morkellignende svamp ved Furesøen

Jeg er godt klar over, at det er en håbløs opgave, og et dårligt billede, men nu prøver vi alligevel. Jeg gik idag en lang tur langs med vestsiden af Furesøen, og der så jeg fra foden af en ret stejl skrænt (ihvertfald stejl nok til, at jeg ikke kunne komme op ad den) en svamp, der for mit utrænede øje lignede en meget gammel og sort morkel. Jeg ved godt at morkler er forårssvampe, så det er det jo næppe, men kan man sige noget som helst om hvad det så kunne være? Lidt længere tilbage i skoven havde jeg fundet en, der lignede, som var mere inden for rækkevidde, men den faldt fuldstændigt fra hinanden da jeg rørte ved den, og blev derfor ikke fotograferet. Jeg ved ikke om det var almindelig henfald, men den var helt ned til bunden af stokken fyldt med en blød sort masse - sporer?

Lars Thomas


Foto: Lars Thomas

De senest indberettede arter i Naturbasen: