Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. oktober 2014

Forslag til Naturfonden om erhvervelse: Bagholt Mose på Østsjælland

Nu må vi anse Danmarks Naturfond for en realitet.

Man kan altid finde skønhedspletter i formuleringer i vedtæger o.s.v. Men nu gælder det om at komme i gang og være konkret, så der kan blive skabt en praksis, der fører til noget større.

Jeg vil foreslå naturfonden som sit første udspil at søge at erhverve Bagholt Mose på Østsjælland.

Privatejet af et af de store godser på Midsjælland (Giesegård ?). Rummer eller har rummet både gode højmoserester og rester af kalkkær med Mygblomst m.v.

Habitatsområde, men har ikke været plejet nævneværdigt. Det er en oplagt opgave at sikre naturværdierne inden det er for sent.

Den omliggende skov er også ganske interessant og bør inddrages som bufferområde m.v.

Mosen og dens omgivelser er vist ikke særligt indtægtsgivende for ejeren, som sandsynligvis er til at tale med omkring salg til Naturfonden. Men det er jo noget, jeg tror, ikke noget jeg ved.

De senest indberettede arter i Naturbasen: