Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. oktober 2014

Ugle i hule i skræning

Jeg har haft en sjov oplevelse, som jeg gerne vil dele -plus gerne have kommenteret.

På mine ride-cykle ture har jeg TRE gange fået bekræftet, hvad jeg ellers først tænkte, arrrh det kan ikke passe.

1.gang så jeg en skov skade skælde ud med hovedet inde i denne hule i en lille brink, som danner siden på en slags hul-vej(jeg har tidligere set dyre spor i sandet ved denne hule). Derefter jager den en brun fugl ud, noget større end den selv, mens den stadig SKÆLDER ud. Jeg ser det kun bagfra og når ikke at arts bestemme. Næste gang sker nøjagtig det samme og jeg når denne gang at se hvor denne brune fugl så sætter sig og jeg kan nu se det er en ugle. Den sidder bare og kikke på mig ca 10 m væk, tæt op ad stammen. Jeg er ret sikker på det er en natugle. 3.gang flagrer den bare ud fra sin hule idet jeg er ca 10 m derfra- og der kan jeg igen tydeligt se det er en ugle. Hver gang er det kl 16-17, her for nylig.

Er det typisk at de tilbringer dagen i en hule?

Dette er lidt nord for Bjerringbro i en skov som bestemt også har mange store og gamle og udgåede træer.

Dette har været rigtig sjovt at opleve fordi jeg ofte tænker, hvor er uglen om dagen. Jeg hører nemlig tit natugle her. Men drømte ikke om det var i en hule:O)).

De senest indberettede arter i Naturbasen: