Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. oktober 2014

Glatsnog i Norge, i Fennoskandinavien, i Nordtyskland - men hvad med Danmark?

Glatsnogen, Coronella austriaca, er uddød i Danmark - eller lever den stadig vildt herhjemme? Det spørgsmål er blevet diskuteret flittigt i flere årtier, og på det seneste har der været øget opmærksomhed om det. I år er det 100 år siden, det sidste eksemplar af arten blev fundet i Danmark (Flyndersø nær Skive). Det har med jævne mellemrum forlydt, at der skulle være blevet observeret Glatsnog rundt omkring i Danmark, især i Jylland.

For øjeblikket kører der en større eftersøgning, idet der lægges plader (tagplader) ud på lokaliteter, hvor der formodes at være relativt stor sandsynlighed for, at der stadig kunne leve glatsnoge. Den foregår i regi af Naturhistorisk Museum Aarhus under Hans Viborg Kristensens ledelse og er beskrevet i dette link: www.naturhistoriskmuseum.dk...Glatsnogen-Danmarks_tredje_slangeart

Eftersøgninger er også blevet annonceret her på F&N: www.fugleognatur.dk...show_message

Ingen tvivl om, at det kunne være spændende og rent ud sagt vidunderligt, hvis dette kræ blev genfundet i vores natur! Jeg bakker helt op om Hans Viborg Kristensens initiativ til at eftersøge Glatsnog ved udlægning af plader i potentielle habitater.

Men jeg kan godt "afsløre", at jeg ser med stor skepsis på muligheden for at finde Glatsnog i Danmark, idet jeg har svært ved at forestille mig, at den skulle have overlevet ét århundrede i velundersøgte Danmark uden at være blevet opdaget!

Lad os se lidt nærmere på nogle af de idéer og tanker, der er fremsat i den forbindelse, sammenholdt med status og biologiske data for arten...

Den her afbildede glatsnog fandt jeg på Öland.


Foto: Henrik Bringsøe

De senest indberettede arter i Naturbasen: