Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. oktober 2014

Lille larve - af syrenmøl?

Denne lille larve, målt med tommestok til at være 5 mm lang, blev fundet på undersiden af syrenblad i min have i Malling d.14.10.2014. Jeg spekulerer på, om ikke det er en larve af Syrenmøl (Gracillaria syringella).

Indicierne er følgende:

Jeg har flere gange i løbet af sommeren i år antruffet voksne Syrenmøl på samme syrenbusk (dokumenteret med fotos i Galleriet). Buskens blade er fyldt med den slags store brune pletter, som jeg kan læse mig til, kaldes "flademiner" af syrenmøllets larver. Jeg har også tidligere fundet sammenrullede blade på busken, hvor jeg den eneste gang, jeg faktisk prøvede at åbne en rulle, fandt en larve af lignende udseende som denne tråds dyr (men jeg gjorde dengang ikke meget ud af fundet, så jeg kan ikke sværge på, at det nu også VAR samme slags larve som denne tråds dyr).

Denne tråds dyr sad IKKE i noget sammenrullet blad, men på undersiden af et "helt normalt" blad, som imidlertid efter flere dages gentagne episoder med regn nærmest klæbede sg fast til et underliggende blad - larven befandt sig m.a.o. imellem de to tæt regn-sammenklæbede blade.

Jeg sender 3 billeder af larven. Set med det blotte øje havde den en grumset-gullig farve. Første billede viser dyret set direkte ovenfra.

(fortsættes)



Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: