Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. oktober 2014

Rumex patientia

Jeg kender den som Rumex patienta fra gamle dage. I dag har den i Den Nye Nordiske Flora fået navnet Engelsk Spinat-Syre.

Skal den endelig have et dansk navn foretrækker jeg Simon Paullis navngivning fra 1648: Skræppekål.

Ifølge Flora Nordica, bind 1 fra år 2000: at Fulby 1959-91. Det er nu ikke hele sandheden. Godt nok blev bestanden i Fulby udsat for store mængder round-up i begyndelsen af 1990erne, men den var stadigvæk fåtalligt tilstede. Omkring årtusindeskiftet var den tilsyneladende helt væk, - i hvert fald var den der ikke, når jeg passerede voksestedet. Jeg har aldrig med sikkerhed kunnet fastslå, at arten var væk, da der altid har været slåning flere gange årligt på stedet.

I dag var jeg så heldig endelig at komme forbi et godt stykke tid efter sidste slåning, og jeg fandt et enkelt individ. Så den er der endnu! Dog slet ikke som i gamle dage, hvor skråningen på billedet var bredsået med Rumex patienta.

Arten er ikke registreret på Fugleognatur, så jeg bringer lidt billeder her, indtil den senere i år kan indobses.

Det var C.O.Egede-Jensen, som i sin tid fandt planten på dette voksested i 1959. Senere hen fandt vi den sammen i et markskel i kanten af Alsted By. Her kiggede jeg efter den sidste år, men forgæves da markskellet var slået.

Hilsen

John



Foto: Rumex patientia i dag i Fulby

De senest indberettede arter i Naturbasen: