Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. oktober 2014

Allearter.dk problemer

Jeg er nu stødt ind i et par småproblemer efter FoN og allearter.dk -artslisterne er blevet sammenkørt.

Som det også bliver beskrevet i en tråd i insektforummet, så er det selvfølgelig dejligt, at der nu er konsistens, men det er lidt et problem, at allearter.dk overruler FoN-systematik.

Det ser udmiddelbart ud til, at artslisterne på FoN var langt mere uptodate end allearter.dk-listerne er.

Hvad er fremtidsplanerne med den her allearter.dk sammenkøring? Er det meningen, at artskoordinatorerne skal kunne rette alle de opståede fejl tilbage, eller skal vi bare finde os i en systematik, der ikke er bred enighed om mere? Eller skal man gå til allearter.dk og få rettet fejlene der og i så fald, hvor lang tid går der så, før rettelsen slår igennem på FoN?

Et par eksempler på uhensigtsmæssigheder:

Arktisk flora:

Revl og krat fra Den Store Nordiske Flora er medtaget. Det betyder, at planteartslisterne er blevet beriget med mange arktiske og polar-arter, der ikke vil kunne vokse her i landet, om de så blev aktivt plantet ud og mandsopdækket af en nordsvensk gartner.

Underartsdiskussionen:

Først blev jeg meget glad, da jeg så, at det nu er muligt at taste Dactylorhiza majalis ind. Endelig er det muligt at indtaste individer, der ikke kan henføres til en bestemt underart. ..men glæden holdt op, da jeg så, at der bare er tale om Dactylorhiza majalis ssp. majalis, som er blevet omdøbt. Min klare opfattelse er (efter at have fulgt de kloge hoveder her på siden tæt i deres diskussioner om dette emne), at henføre ssp. majalis til Dactylorhiza majalis uden underart er udtryk for en fejlagtig opfattelse af artsbegrebet. Der er ikke noget, der hedder "hovedart". Dactylorhiza majalis dækker over alle underarterne. Dactylorhiza majalis ssp. majalis er en underart på lige fod med de andre underarter.

Ret mig, hvis jeg tager fejl.


De senest indberettede arter i Naturbasen: