Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Århus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. juni 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Edderkopper og andre spindlere -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Egon Krogsgaard
ID til edderkop. (Læst 1047 gange) Postet d. 31-10-14 kl. 10:02
Jeg stødte på denne edderkop i går i mit hus i Aarhus N. Jeg kan ikke genkende mønstret på bagkroppen, nogen der kan hjælpe med et navn til den?

Det er 3D-billeder, hvor effekten kommer, når der skeles til billedet!

ID til edderkop. (Jeg stødte på denne edderkop i går i mit hus i Aarhus N. Jeg kan ikke genkende mønstret på bagkroppe)
Egon Krogsgaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1200 x 391)
Besvar | Kommentér

Egon Krogsgaard
#1 Kommentar postet d. 31-10-14 kl. 10:03. Emne: ID til edderkop.
Her et 3D-billede set ovenfra.

ID til edderkop. (Her et 3D-billede set ovenfra.)
Egon Krogsgaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1200 x 407)
Besvar | Kommentér

Harald Løvbrekke

Svaraktivitet:

(3836)
#2 Svar postet d. 31-10-14 kl. 11:19. Emne: ID til edderkop.

Hei

Det må være Megalepthyphantes nebulosus

Mvh

Harald

Besvar | Kommentér

Egon Krogsgaard
#3 Kommentar postet d. 31-10-14 kl. 15:36. Emne: ID til edderkop.
Hej Harald.

Jeg kan godt se, at det er i den retning, navnet skal findes. Nu har jeg søgt nettet tyndt, for da jeg gik ind i Fænologi i "Udhusbaldakinspinder (Megalepthyphantes nebulosus)", så fandt jeg den for det første ikke, den er vist aldrig blevet oprettet der, men, jeg faldt også over denne:

Markbaldakinspinder (Tenuiphantes tenuis)

Når jeg kikker på de to billeder af den, taget af Lars Bruun og Ruth Ahlburg, så ligner min edderkop jo meget mere de billeder, end det, der er til Megalepthyphantes nebulosus.

- se linket HER

Når de 2 billeder er sat ind på forumet til den art, er billederne vel blevet godkendt først, så de burde jo være repræsentative for den art!

Jeg kan godt se, at jeg finder dig rundt omkring på de seriøse sites om spindlere, med flotte tegninger af dyrene, så du må jo være den rette til at kunne bedømme, om mit billede viser en Megalepthyphantes nebulosus eller måske en Tenuiphantes tenuis.

Der er mange billeder på nettet, der bærer forkerte navne, det er noget af det, der gør det svært, at artsbestemme ud fra billeder. Når jeg finder sites som - se linket HER og - se linket HER, så er det jo flot, at der er tegninger af detaljer på dyrene, men jeg mangler tegninger af hele dyret, det er jeg vandt til, når jeg søger efter artsnavne på orkideer, der er der både af hele planten, og også detaljer af blomster mm.. Findes der mon noget tilsvarende om spindlere? Tegninger fortæller tit meget mere end billeder, der er alle kendetegnene jo "fremhævet" i stregerne, og alt det "uvæsentlige" er udeladt, som ofte forvirrer mere end det gavner.

Jeg har set beskrivelserne af de to arter på araneae.unibe.ch, og ud fra kropsstørrelsen burde det jo være en Megalepthyphantes nebulosus, men de to billeder fra arten Tenuiphantes tenuis på forumet bringer mig i tvivl!

Kan du ud fra mine overvejelser skære igennem, og evt. gentage dit forslag?

Besvar | Kommentér

Harald Løvbrekke

Svaraktivitet:

(3836)
#4 Svar postet d. 31-10-14 kl. 18:37. Emne: ID til edderkop.

Hei

Mange av Linyphidae artene som denne arten tilhører er svært like og mange kan derfor bare skilles ut fra genitalie sjekk. Slike arter er Tenuiphantes som det finnes flere av. Grunnen til at jeg mener dette ikke er en Tenuiphantes er at mangler ringmønster på beina disse har helt mørk forkropp.

Etter det jeg kan se på bildene dine har denne ikke det.

Hvis jeg ikke ser feil har ditt eksemplar en mørkere felt på midten og lysere på sidene av forkroppen Det er det ikke så mange som har, men Megalepthyphantes nebulosus har dette.

Det finnes også en annen art i en annen familie som likner

Nesticus cellulanus, men denne har ikke de mange torner som ditt eksemplar har.

Prøver å vise til en link hvor det er bilde av denne arten:

- se linket HER

Du får kikke på denne å se om den likner.

Mvh

Harald

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Egon Krogsgaard
#5 Kommentar postet d. 31-10-14 kl. 20:43. Emne: ID til edderkop.
Tak for det, Harald.

Nu er jeg overbevist, det ér en Megalepthyphantes nebulosus.

Mvh. Egon.

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#6 Kommentar postet d. 03-11-14 kl. 12:18. Emne: ID til edderkop.
Hej Egon

Det ville være rigtig godt, hvis du ville melde din obs og lægge foto i Galleriet, for der er kun ét i forvejen

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator