Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. november 2014

Trykimprægneret træ

Jeg er i færd med at lave en masse fuglekasser til fuglene i min have. Samt til flagermus.

Jeg har googlet meget undervejs, og fået hjælp herinde et par gange. Noget af det jeg er faldet over, er hvor uenige hjemmesiderne kan være.

Nogle hjemmesider skriver at man absolut ikke må bruge trykimprægneret træ, andre skriver at man gerne må.

Nogle hjemmesider skriver at man ikke må male kasserne, især ikke indvendigt, andre skriver igen, at det ikke betyder noget...

Findes der noget videnskabeligt dokumenteret, om at trykimprægneret træ og maling er direkte skadeligt for fugle og flagermus?

Man bruger jo trykimprægneret træ og maling til mange "menneske" ting også, og vi lever jo endnu... ??

Vil jo bare gerne gøre det så godt som muligt for dyrene, men samtidig vil jeg gerne have at mine kasser, holder så mange år som muligt.. Det jo ikke gratis at lave.

Regards!

Jesper Stjerne

De senest indberettede arter i Naturbasen: