Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. november 2014

Wannabe kirkeugle!

Jeg har gentagne gange fået henvendelser fra en lodsejer, der mener at have en kirkeugle boende. Han bor kun 8 kilometer fra en lokalitet, der indtil sidste år havde ugler, og han er helt overbevist om at have kirkeugler.

Vi har tidligere eftersøgt uden held, og også opsat en kasse. Kassen er ubeboet, men han siger fortsat, at han ser uglerne.

Jeg kørte forbi den anden dag i skumringen, og kiggede under den antenne, hvor han siger uglen ofte sidder. Der sad kun to ringduer, men nedenfor var ret meget gylp: Ret korte klumper, grå af musepels men uden insektdele og uden mere end en smule knogler. Det fik mig til at tænke tårnfalk.

Nu har han sendt mig en kuvert med en fjer og tre dun, som han siger stammer fra kirkeuglen. Dunene siger mig intet, men fjeren... hmm.

Den er plettet - som den skulle være - og spidsen er bredt afrundet - som den skulle være. Farven er ikke helt i øjet - men... ?

Yderst på billedet har jeg placeret en kendt kirkeuglefjer som sammenligning. Jeg VED I er genialt dygtige herinde - kan I hjælpe?


Foto: Mette Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: