Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. november 2014

Fejlfarvet springhale eller - ?

Denne springhale er set d.23.11.2014 i Virksund på vådt, algebevokset træværk (et MEGET populært opholdssted for mange slags springhaler). Umiddelbart (dvs. set gennem kameraets søger) opfattede jeg den som en Alm. Buskspringhale, bare noget bleg i det. Men den havde lidt underlige farver - tilsyneladende bleg orange på de bageste bagkropsled og (meget) blegt gullig på resten af kroppen. De af mine fotos af den, som duer til noget, bekræfter dette farveindtryk. Dyret var på størrelse med en normal, voksen Alm. Buskspringhale, og jeg kan ikke tro, at der skulle være tale om et juvenilt dyr. I min have i Malling er Alm. Buskspringhale helt enormt talrig (og jeg ved, hvor den bor!), så jeg har set masser af juvenile individer. Ingen af dem har været specielt blege, og da slet ikke ovre i det egentligt "kulørte" som denne (grundfarven hos de juvenile synes at ligge ovre i det grå eller brune ligesom hos de voksne).

Men jeg kan ikke finde noget, der rigtigt ligner denne, på mine yndlings-hjemmesider om springhaler. Jeg synes egtl. også, at når man betragter nedenstående billede på afstand, aner man nogle svage aftegninger på bagkroppen, som minder en del om Alm. Buskspringhales. Jeg er derfor mest tilbøjelig til at tro, at det ER en "fejlfarvet" Alm. Busk trods alt. Men sikker er jeg bestemt ikke!

Jeg sender 2 fotos.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: